Laserowy system zobrazowania przestrzennego LASOP

Urządzenie powstało w wyniku realizacji projektu INNOTECH-K2/IN2/3/181799/NCBR/12

LASOP jest urządzeniem przeznaczonym do zabudowy na statkach powietrznych zdolnych do manewru pionowego lądowania takich jak śmigłowce załogowe, bezzałogowe oraz multikoptery bezzałogowe.

Pozwala na uzyskanie zobrazowania terenu (w postaci mapy) znajdującego się pod statkiem powietrznym, podczas zawisu poprzedzającego manewr lądowania, co umożliwia załodze lub operatorowi ocenę stanu lądowiska zarówno w dzień jak i w nocy, podczas dobrych jak i złych warunków atmosferycznych (mgła, deszcz). Jest w stanie zobrazować przedmioty o wielkości poniżej 1cm (np. sterczące metalowe przewody, czy drewniane tyczki) i z podobną dokładnością wyświetlić profil terenu (dzięki czemu załoga lub operator są w stanie ocenić przydatność terenu jako przygodnego lądowiska).

Mi 17 ze skanerem 2

Zasada pracy LASOPa

LASOP pracuje jako skaner 3D w układzie TOF (Time-of-Flight). W ciagu 1 sekundy jest wysyłanych milion nanosekundowych impulsów (1 nanosekunda to 10-9s, albo 0,000000009s, światło w tym czasie pokonuje drogę zaledwie 30cm), z których każdy jest kierowany w inne miejsce. Układ skanera mierzy czas pomiędzy wysłaniem impulsu, a jego powrotem (po odbiciu się od terenu) do detektora skanera. Mając czas, komputer oblicza odległość pomiędzy nadajnikiem (czyli w praktyce statkiem powietrznym) a punktem na ziemi. Milion takich odległości pozwala na utworzenie szczegółowej „mapy terenu” znajdującego się pod śmigłowcem czy multikopterem.

Timing LASOP pl

Jak „podróżuje” pojedynczy impuls laserowy

Ponieważ LASOP wykorzystuje impulsy laserowe w zakresie podczerwieni (1,5µm) i stosunkowo dużej mocy to:
1. Może pracować w warunkach złej widoczności (mgła, deszcz).
2. Jest bezpieczny zarówno dla załogi jak i ludzi znajdujących się na ziemi (klasa Eye-safe).
3. Można używać LASOPa razem z systemami noktowizyjnymi.
4. Ponieważ jest systemem optycznym, nie wpływa w jakikolwiek sposób na działanie układów radiokomunikacyjnych oraz nawigacyjnych zarówno śmigłowca jak i otoczenia.

Podstawowe dane techniczne:

  • Maksymalny zasięg działania: 100m
  • Minimalny zasięg: 5m
  • Zalecany zakres wykorzystania: 20-50m
  • Kąt skanowania: 40°
  • Masa skanera: 10kg
  • Zasilanie: DC 20-35V (zasilanie z instalacji pokładowej 27V)

Budowa LASOPa:

Urządzenie składa się z :

  • Modułu skanującego
  • Wyświetlacza wielofunkcyjnego z komputerem
  • Oprogramowania sterującego i wizualizującego
  • Układu zasilania

LASOPa projekt blokowy

Schemat blokowy LASOPa

 

LASOP budowa fota pl

LASOP „w środku”

 

LASOP budowa pl

Wygląd zewnętrzny urządzenia

 

skan v2 anim

Ekran programu ScanerGL, wizualizacja danych z ScanGen przechwyconych ze skanera 

Trójwymiarowy skan jest załączony jako animowany gif – przedstawia widok cmentarza na ul.Kolskiej 13 z drzewami, murem, etc.

 

Kontakt

ul. Księcia Bolesława 6
01-494 Warszawa, skryt. poczt. 96

Dane firmy

NIP 525-000-72-82

REGON 010401369

KRS 0000164795

Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS

rzetelnafirma ITWL

Prawa autorskie © 2019. INSTYTUT TECHNICZNY WOJSK LOTNICZYCH.
Za zawartość/treść serwisu odpowiada Rzecznik ITWL
Projekt i realizacja: Michał Parucki 
Kontakt z administratorem
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
ul. Księcia Bolesława 6
01-494 Warszawa, skryt. poczt. 96
poczta@itwl.pl