Celem ogólnym projektu „Zarządzanie środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego” jest opracowanie metody wykorzystującej nowoczesne narzędzia komputerowe i skanowania laserowego do pozyskiwania informacji o drzewostanach zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowych oraz opracowanie metodyki zarządzania drzewami i krzewami w sąsiedztwie linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych odpowiedzialny jest za opracowanie interpretacyjnego systemu informatycznego wspierającego metodykę zarządzania drzewami i krzewami w sąsiedztwie linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK w sposób zapewniający realizację obowiązków prawnych i konieczności adaptacji do zmian klimatu. Prowadzone prace w zakresie zadania mają na celu przełamanie barier technologicznych i technicznych, które będą skutkować opracowaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych bazujących na sztucznej inteligencji pozwalających na proaktywne gospodarowanie zagrożeniami środowiskowymi w sąsiedztwie linii kolejowych. Opracowane rozwiązanie umożliwi rozwój innowacyjnych technologii rozpoznania obrazu.
Społeczną konsekwencją projektu będzie zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na liniach zarządzanych przez PKP PLK.
Projekt powstaje przy współpracy Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Lotniczej Akademii Wojskowej.
Wartość projektu: 5 835 426,26 ZŁ
Wartość dofinansowania: 2 917 713,13 ZŁ
Okres realizacji: 3 LATA
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Wspólne przedsięwzięcie NCBR-PKP PLK S.A polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK II”