The monograph discusses novel methods for monitoring destructive phenomena ongoing within mechanical propulsion units. It contains a description of these discrete and frequency-based methods and numerous issues related to the motion of various mechanical elements and subassemblies (e.g., rolling bearings), the observation of which they enable. A practical application of these methods allows a more accurate investigation of the tribological processes and other phenomena associated with machine dynamics. Accordingly, an onboard direct or alternating current generator takes on the role of monitoring the technical conditions of the powerplant (engine with bearing supports propulsion unit+ mechanical power transmission elements + mechanical power consumers). Due to the different properties of these generators, two research methods were developed: FAM-C for an alternating current generator and FDM-A for a direct current generator. These methods do not require any additional sensors, but rather utilize the power or rate generators existing within the object structure (intended for completely different purposes).
Monografia jest tłumaczeniem na język angielski rozszerzonej i uzupełnionej publikacji „Dozorowanie stanu technicznego węzłów łożyskowych i wybranych elementów transmisji zespołu napędowego”, dostępnej do pobrania tutaj:
https://itwl.pl/component/content/article/114-wydawnictwa-ksiazkowe/2014/294-dozorowanie-stanu-technicznego-wezlow-lozyskowych-i-wybranych-elementow-transmisji-zespolu-napedowego-andrzej-gebura?Itemid=671
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Doskonała nauka II”.
Project co-financed from the State budget allocated by the Minister of Education and Science under the Programme „Doskonała Nauka II” (Excellent Science II).
Do pobrania
- ISBN 978-83-61021-63-6
- Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 2024
- Wykresy, rysunki, tabele, format B-5, okładka miękka, s. 319