Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych uzyskał finansowanie projektu badawczego 5D-AeroSafe w ramach programu HORIZON 2020. Realizacja projektu rozpoczęła się 1.06.2020 r. a sfinansowany będzie przez Komisję Europejską (EUROPEAN COMMISSION Innovation and Networks Executive Agency).
W skład konsorcjum realizującego Projekt wchodzą następujący partnerzy:
- Airbus Defence&Space (Lider) - Francja
- Future Intelligence Ltd. - Grecja
- Ecole Nationale de l’Aviation Civile - Francja
- Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych - Polska
- Vicomtech - Hiszpania
- Hellenic Mediterranean University - Grecja
- Ferrovial Corporacion SA - Hiszpania
- Greek Water Airports - Grecja
- AirMap Deutschland GmbH - Niemcy
- Eurocontrol - Belgia
Główne cele zakładają:
- Osiągnięcie możliwości przeprowadzenia inspekcji, kalibracji i/lub sprawdzania lotniskowych systemów CNS (Communications, Navigation, Surveillance) z wykorzystaniem platformy bezzałogowej RPAS wyposażonej w zminiaturyzowany transponder CNS.
- Dostarczenie rozwiązania umożliwiającego kontrolę i kalibrację systemów lądowania i pomocy nawigacyjnych, takich jak światła ścieżki podejścia precyzyjnego (PAPI) i systemu VOR z wykorzystaniem platformy bezzałogowej RPAS.
- Umożliwienie prowadzenia inspekcji infrastruktury lotniskowej (drogi startowej i dróg kołowania) oraz dróg wodnych z wykorzystaniem platformy bezzałogowej w celu wykrywania ciał obcych (FOD), ptaków itp. W odniesieniu do dróg wodnych umożliwienie wspomagania procesów wodowania poprzez kontrolę stanu morza (wielkość fal) i występujących przeszkód (pływacy, łodzie itp.) przed wydaniem przez kontrolerów lotu zgody na wodowanie.
- Umożliwienie sprawdzenia systemów wspomagających procedury podejścia GNSS RNAV (aRea NAVigation) z wykorzystaniem platformy bezzałogowej.
- Umożliwienie monitorowania w czasie rzeczywistym sygnałów systemów GNSS i EGNOS i geolokalizacji źródeł zakłóceń / zagłuszania z wykorzystaniem platformy bezzałogowej.
- Opracowanie zestawu narzędzi API (interfejs programowania aplikacji), który umożliwi łatwą integrację przyszłych aplikacji w systemach zarządzania ruchem platform bezpilotowych (UTMs) za pośrednictwem platformy 5D-AeroSafe
- Poprawa bezpieczeństwa poprzez użycie platformy bezpilotowej patrolującej wrażliwe rejony i infrastrukturę krytyczną lotniska.
- Wytyczenie kierunków rozwoju powietrznych środków rozpoznania i kontroli w celu wsparcia operacji lotniczych realizowanych przez zdalną Wieżę kontroli lotów
Projekt potrwa 36 miesięcy, w ciągu których zrealizowane zostaną następujące zadania (WP - Work Packages):
- WP1 - Management
- WP 2 - Concept of Operations and Regulatory Framework
- WP 3 - UAV and Payload Hardware Adaptation and Implementation
- WP 4 - Visual Analytics and CNS/Navaids Inspection Analysis
- WP 5 - Core 5D-AeroSafe Platform Development
- WP 6 - 5D-AeroSafe Architecture Definition, Integration & Pilots
- WP 7 - Innovation Management and Exploitation Activities
- WP 8 - Dissemination and Communication Activities, & Advisory Board Management
W realizację poszczególnych zadań badawczych zaangażowane są trzy Zakłady ITWL:
- Zakład Integracji Systemów C4ISR (Z-16)
- Zakład Informatycznego Wsparcia Logistyki (Z-32)
- Zakład Kompozytowych Konstrukcji Lotniczych (Z-58)
W ramach Zarządzania realizację Projektu wspierają:
- Dział Planowania i Koordynacji Prac Naukowo - Badawczych
- Dział Głównego Księgowego
- Dział Kadr
- Dział Promocji
- Dział Koordynacji i Współpracy Zewnętrznej
Główne prace wykonywane przez Zespół ITWL są związane z określeniem wymagań potencjalnych Użytkowników Końcowych, określeniem scenariuszy działania, dostosowaniem platform bezpilotowych ITWL do wymagań Celów Projektu, przeprowadzeniem badań oraz demonstracji możliwości systemu 5D Aerosafe. Badania w locie będą również realizowane z wykorzystaniem Latającego Laboratorium- samolotu SONEX LL SP-YWL na którym będzie badany nowy – miniaturowy transponder. Istotnym elementem realizacji Projektu będzie opracowanie bazy danych elementów konstrukcji platformy bezpilotowej, która może być wykorzystywana w procesie zapewnienia ciągłej zdatności do lotu.
Instytut po raz pierwszy pełni funkcję lidera zadania w tego typu projekcie. Zadanie WP8 - Dissemination and Communication Activities, & Advisory Board Management przewiduje organizację warsztatów, konferencji i spotkań z potencjalnymi Użytkownikami Końcowymi. WP8 ma na celu zwiększanie świadomości użyteczności rozwiązania opracowanego w ramach Projektu oraz propagowanie stosowania zaawansowanych platform bezpilotowych w procesach zapewnienia bezpieczeństwa latania.
Koordynatorem projektu z ramienia ITWL jest dr inż. Przemysław Mądrzycki natomiast Kierownikiem Zadania WP 8 jest mgr Anna Nikodym – Bilska.
https://itwl.pl/aktualnosci/392-itwl-w-horizon-2020#sigProIdc646f0e025