Laboratorium wykonuje:
- diagnostykę stanu technicznego układów łożyskowania silników lotniczych,
- diagnozowanie pokładowych instalacji hydraulicznych statków powietrznych,
- diagnozowanie układów tribologicznych maszyn i urządzeń.
Oferuje badania poniższych cieczy roboczych:
- oleje smarowe,
- oleje hydrauliczne,
- paliwa,
- inne produkty naftowe.
STOSOWANE METODY BADAWCZE:
- oznaczenie zawartości pierwiastków gromadzących się w cieczy roboczej, metodą optycznej spektrometrii emisyjnej z elektroda rotacyjną w zakresie od 1 do 900 ppm w zależności od pierwiastka,
- oznaczanie zawartości pierwiastków wydzielonych z cieczy metodą fluorescencji rentgenowskiej w zakresie od 5 do 5000 ppm w zależności od pierwiastka,
- oznaczenie składu granulometrycznego stałych ciał obcych w cieczy roboczej za pomocą automatycznego licznika cząstek metodą bezpośrednią,
- oznaczanie lepkości kinematycznej za pomocą zestawu do automatycznego pomiaru lepkości kinematycznej olejów zużytych,
- określenie gęstości cieczy roboczych za pomocą gęstościomierza automatycznego,
- wyznaczania parametrów charakteryzujących produkty zużywane gromadzące się w cieczy roboczej metodą ferrograficzną,
- określenie zawartości paliwa w oleju przy użyciu miernika Fuell Snifer o zakresie pomiarowym od 0 do 10% rozcieńczenia paliwa (olej napędowy, benzyna lub inne lekkie paliwa węglowodorowe) w olejach silnikowych,
- określenie barwy oleju za pomocą kolorymetru Lovibonda.
ZASTOSOWANIE METOD BADAŃ POZWALA NA:
- ocenę i prognozowanie stanu technicznego układu w trakcie bieżącej eksploatacji;
- określenie składu chemicznego (od Ca do U),
- uzyskiwanie wczesnych sygnałów podwyższonego zużywania elementów zespołów układu,
- wykrywanie stanów przedawaryjnych i podejmowanie odpowiednich przedsięwzięć profilaktycznych,
- identyfikacje źródła zanieczyszczeń cieczy roboczej - pośrednia metoda wykrywania paliwa w oleju – nieszczelności w układach paliwowych i olejowych,
- prowadzenie eksploatacji układu według stanu technicznego, a nie według resursu,
- planowanie terminy niezbędnych obsług i remontów,
- weryfikacja remontów – obserwacja procesu docierania się elementów układów.
Akredytowane Laboratorium Diagnostyki Systemów Tribologicznych wykonuje badania na rzecz lotnictwa wojskowego i cywilnego, straży granicznej, policji, transportu publicznego i przemysłu.
AB 138 - Certyfikat - zakres akredytacji
KONTAKT
Laboratorium Diagnostyki Systemów Tribologicznych
mgr inż. Przemysław JÓŹWIAK
email: przemyslaw.jozwiak@itwl.pl