Uruchomienie programu HYDEF (Hypersonic Defence Interceptor Study) zbliża Europę do podniesienia jej kompetencji w obszarze obrony przed zagrożeniami hipersonicznymi. 31 października 2023 roku w niemieckim Bonn miało miejsce podpisanie kontraktu pomiędzy OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement) a firmą Sistemas de Misiles de España (SMS), które oficjalnie rozpoczęło tę przełomową inicjatywę. W międzynarodowym konsorcjum realizującym projekt znalazły się dwa polskie podmioty - Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) oraz Instytut Lotnictwa – Sieć Badawcza Łukasiewicz.
Program HYDEF to pierwszy w swoim rodzaju europejski program mający na celu przeciwdziałanie zagrożeniom hipersonicznym. Konsorcjum łączy 14 podmiotów z siedmiu europejskich państw. Instytut wniesie do projektu swoje bogate doświadczenie i wiedzę w zakresie technologii lotniczych.
Cele programu HYDEF
Program ma na celu zwalczanie narastającego zagrożenia ze strony hipersonicznych pocisków manewrujących oraz hipersonicznych systemów szybujących. Konsorcjum dążyć będzie do stworzenia zintegrowanego transgranicznego łańcucha dostaw, który wzmocni interoperacyjność i ustanowi standardy nowych zdolności w dziedzinie obrony powietrznej.
Program zakłada utworzenie zintegrowanego systemu zdolnego do wykrywania i przechwytywania zagrożeń hipersonicznych poprzez połączenie różnych czujników, w tym częściowo rozmieszczonych w kosmosie, z systemem przechwytywania. Strategia zakłada wykorzystanie istniejących systemów dowodzenia i kontroli NATO BMD (Ballistic Missile Defense).
HYDEF dysponuje łącznym budżetem wynoszącym 110 milionów euro, z czego znaczącą część, tj. 100 milionów euro, finansuje Europejski Fundusz Obrony (European Defence Funds - EDF). Program ten jest ściśle związany z programem PESCO (Permanent Structured Cooperation) Unii Europejskiej o nazwie "Timely Warning and Interception with Space-based TheatER surveillance" (TWISTER).
Aktywny udział ITWL w programie HYDEF odzwierciedla zaangażowanie Instytutu w rozwijanie innowacyjnych technologii lotniczych oraz wzmacnianie europejskiej obrony przed zagrożeniami hipersonicznymi.